Koszty uzyskania przychodu to inaczej wydatki, które ponosisz aby osiągnąć przychód. Oczywiście nie każdy wydatek to koszt i nie każdy koszt to wydatek, ale jest to temat na osobny wpis. Koszty są istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej z kilku powodów. Po pierwsze i najważniejsze koszty z reguły obniżają podatki. Co więcej chodzi tu zarówno o podatek dochodowy jak i podatek VAT. W bardzo dużym skrócie wygląda to tak, że od przychodów odejmujemy koszty i wtedy wychodzi nam podstawa opodatkowania. A więc im niższa podstawa opodatkowania tym mniejszy podatek do zapłaty. Natomiast w przypadku VAT od VAT należnego (VAT z faktur sprzedażowych) odejmujemy VAT naliczony (VAT z faktur kosztowych) i wtedy widzimy w jakiej wysokości VAT powinniśmy zapłacić do Urzędu.

Prowadzisz firmę związaną z branżą programistyczną i zastanawiasz się które z Twoich wydatków to koszty uzyskania przychodu?

Oto lista która Ci to ułatwi

1. Wydatki na samochód (zakup samochodu, opłata leasingu, paliwo, przeglądy, części samochodowe, a także OC, AC, NNW, GAP)
2. Rower (o ile potrzebujemy go aby dojeżdżać do klientów lub załatwiać sprawy firmowe)
3. Przejazdy komunikacją miejską, a także taksówką
4. Wydatki na telefon (zakup telefonu, abonament)
5. Wynajem biura (opłata za czynsz, media, Internet)
6. Wyposażenie biura (meble, czajnik, sztućce, dywany, zasłony, kwiaty)
7. Wydatki związane z utrzymaniem czystości w biurze
8. Materiały biurowe (kartki, długopisy, zeszyty, itp)
9. Czasopisma, a także książki specjalistyczne
10. Zakup oprogramowania
11. Sprzęt elektroniczny
12. Usługi online, np. GitHub, Adobe Creative Cloud, Basecamp, Google Apps, Dropbox
13. Szkolenia i kursy specjalistyczne
14. Studia podyplomowe
15. Konferencje naukowe związane z branżą IT
16. Wynagrodzenie współpracowników
15. Logotyp i wizytówki
17. Strona www
18. Reklama w Internecie, a także czasopiśmie czy w innych miejscach
19. Targi i spotkania branżowe
20. Usługi księgowe

Będąc przy temacie kosztów uzyskania przychodu nie można zapominać o tym, żeby koszty były zawsze w odpowiedni sposób udokumentowane. Zazwyczaj będzie to faktura, ale jak wiadomo nie zawsze możemy fakturę otrzymać. Na szczęście jest kilka kategorii wydatków które można udokumentować w inny sposób:

  • ubezpieczenie – wystarczy umowa z ubezpieczycielem
  • przejazdy autostradą – wystarczą druczki, które dostajemy na autostradzie
  • opłaty bankowe – wystarczający jest wyciąg bankowy
  • zapłata za parking – wystarczy bilet z parkometru
  • opłaty pocztowe – wystarczy potwierdzenie nadania jakie otrzymamy na poczcie

Podsumowując koszty są bardzo istotne w prowadzeniu działalności gospodarczej ponieważ dzięki nim możemy płacić niższe podatki. Należy pamiętać natomiast, że jest jeden wyjątek od tej reguły – przedsiębiorcy rozliczający się w formie ryczałtu. Ponieważ przy tej formie opodatkowania nie mają znaczenia koszty, gdyż podatki płacimy płacone są od przychodów a nie dochodów.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj inne artykuły opublikowane na naszym blogu.